غلط املایی چگونه به کسب‌وکار شما آسیب می‌زند؟

به‌تازگی در دوره‌ای برای رونق کسب‌وکار شرکت کرده‌ام. هم‌دوره‌ای‌ها از هر صنف و گروهی هستند. هر کس برای معرفی از خود پاراگرافی نوشته و تلاش می‌کند به بهترین شکل تمرین‌ها را انجام دهد. من همه‌ی نوشته‌ها را نخواندم، چرا؟ چون بعضی نوشته‌ها آن‌قدر غلط املایی داشتند که نمی‌توانستم به صاحب آن نوشته اعتماد کنم و برای کسب‌وکارش ارزش قائل شوم. توجه کنید که در مورد متن تخصصی یا آکادمیک صحبت نمی‌کنم، من از یک متن سادهٔ دم‌دستی حرف می‌زنم که هر کس ممکن است در طول روز از آن استفاده کند.

 تصور اینکه در یک فضای آموزشی کسی «راجع‌به» را بنویسد «راجب» هم خنده‌دار است، اما این اتفاق واقعاً افتاد. البته نباید گلایه کرد وقتی به این همه هشدار درست‌نویسی بی‌توجهیم و در نوشتار روزانه، حین پیام دادن به دوستانمان، در استوری‌ها و پست‌های فضای مجازی به اشتباه نوشتن، انس می‌گیریم این اشتباهات ملکهٔ ذهنمان می‌شوند و عادی جلوه می‌کنند؛ اما در نهایت جایی برایمان دردسر می‌سازند که خودمان از آن غافلیم.

 این روزها مهارت‌های املا بیش از هر زمان دیگری موردنیاز است؛ اگر با درخواست خدمات مشتری از طریق رسانه‌های اجتماعی سروکار دارید، ممکن است این تنها تعامل مشتری با شما باشد؛ بنابراین کیفیت آن پیام و استفاده از زبان بسیار مهم است.

 فراموش نکنیم که ما همیشه شانزده هفده‌ساله و کم‌تجربه نیستیم. روزهایی که به شوخی و بطالت می‌گذرانیم، قرار است بخشی از آینده و زندگی حرفه‌ای ما باشد پس به‌جای اصرار بر تکرار اشتباه به انجام درست یک کار عادت کنیم.

 در ادامه بخوانید تا بدانید اشتباهات املایی می‌تواند به بزرگ‌ترین چالش کسب‌وکار شما تبدیل شود و چگونه می‌توانید از وقوع آنها جلوگیری کنید.

 (توجه داشته باشید که این جستار فقط یک نقطه شروع است.)

 

چرا نسبت به غلط املایی حساسم؟

 کلاس اول پسرم هم‌زمان با همه‌گیری کرونا بود. فقط دو روز در هفته به مدرسه می‌رفت. در آن مدت کم هم آنچه می‌بایست را از مدرسه به خانه نمی‌آورد. بار آموزش و یادگیری روی دوش خودم افتاده بود. غلط‌های املایی‌اش هر روز ناامیدم می‌کرد. بدتر این‌که متوجه شدم معلمی که همه تعریفش را می‌کردند بیش از آموزش به نمایش و حاشیه علاقه‌مند است. از آنجایی که پسرم در پررنگ‌شدن نمایش معلم نمونه جایی نداشت با برچسب اختلال یادگیری راهی مرکز سنجش شدیم. رفت‌وآمد و آزمودن و کلاس‌هایشان کمکی نکرد.

 به دوست روان‌شناسی مراجعه کردم. در یک جلسه صحبت متوجه شدم نوشتن امری ناخودآگاه است. برای نوشتن باید ارتباط میان مغز و دست قطع شود و دستْ بی‌فکر، هر آنچه گوش می‌شنود را بنویسد. این دقیقاً جایی بود که پسرم در آن ایراد داشت.

 رفع این مشکل ساده بود. باید کنارش می‌نشستم. به‌نوبت کلمه‌ای را می‌گفتیم و هرکس در برگه‌ی خودش می‌نوشت. من موظف بودم حرف‌به‌حرف نوشته را با صدای بلند برای خودم تکرار کنم. مثلاً برای نوشتن «قشنگ» باید می‌نوشتم «ق» و چند بار تکرار می‌کردم ق ق ق، می‌نوشتم «ش» و می‌خواندم ش ش ش می‌نوشتم َ- و تکرار می‌کردم اَ اَ و تا آخر کلمه پیش می‌رفتم.

 با این روش پسرم یاد می‌گرفت کلمه را حرف‌به‌حرف با صدای بلند بخواند و همین خوانش موجب می‌شد ارتباط مغز و دست تند شود. با یک ربع تمرین مشکل حل شد و از غلط املایی خبری نبود.

 ما دیگر به مرکز سنجش مراجعه نکردیم. بعداً خانم مدیر اعتراف کرد: «هر چه علیرضا یاد گرفته از زحمت مامانش بوده.»

 من متوجه شدم غلط املایی حتی در بزرگ‎سالی نشانهٔ اختلال یادگیری است. اختلالی که باید رفع شود و مسئلهٔ ساده و پیش‌پاافتاده‌ای نیست.

 

چرا املا برای کسب‌وکار شما مهم است؟

 این روزها بیشتر کارهای روزانه خود را با ضربه‌زدن سریع انگشت روی صفحه‌های نمایش انجام می‌دهیم. فناوری‌های جدید مانند ایمیل و رسانه‌های اجتماعی با افزایش فشار برای زمان‌های پاسخگویی سریع‌تر، احتمال اشتباه تایپی را بیشتر و بیشتر کردند.

 باید بدانید غلط املایی، نگاه مشتریان شما را تغییر می‌دهد؛ چون از پنهانی‌ترین موانع کسب‌وکار اینترنتی است. در یک مطالعه Tidio در سال ۲۰۲۲، بیش از ۹۷٪ مردم گفتند که اشتباهات املایی بر برداشت آنها از یک کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد و بیش از نیمی از آنها گفتند که این اشتباهات باعث می‌شود یک برند غیرحرفه‌ای به نظر برسد. می‌بینید به همین سادگی شما با یکی از چالش‌های کسب‌وکار مواجه شدید، در حالی که ممکن است اصلاً از وجود آن باخبر نشوید.

 از طرف دیگر صفحاتی که بر اساس کلمات کلیدی مرتبط، در گوگل کار می‌کنند، با غلط املایی به‌خوبی نمایش داده نمی‌شوند. اگر وب‎سایتی طراحی کرده‌اید و نیاز به واکنش و فراخوانی مخاطب دارید (CTA) بدانید اشتباهات املایی، مشکلات کسب‌وکار شما را بیشتر می‌کند.

 یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ توسط Website Planet نشان داد که نرخ پرش در صفحات فرود دارای اشتباهات املایی و نقطه‌گذاری ۸۵٪ بیشتر از صفحات بدون خطا است.

 

غلط املایی به شهرت شما آسیب می رساند

شاید برخی از اشتباهات املایی بی‌ضرر و خنده‌دار باشند، اما بسیاری از آنها این‌طور نیستند. غلط املایی هوش شما را کمتر از آنچه هستید جلوه می‌دهد. اشتباه املایی سبب سردرگمی و ازدست‌دادن وضوح معنا است. باعث می‌شود اعتبار خود را سریع از دست بدهید و بی‌سواد به نظر بیایید. در موارد شدیدتر ضررهای مالی هنگفت به کسب‌وکار شما وارد کند یا دلیلی است تا فرصت‌های شغلی بهتر را از دست بدهید. همچنین این پتانسیل را دارد که روابط مشتری با شما را تخریب کند.

 اغلب افراد با تشخیص یک اشتباه املایی در یک وب‌سایت، آن را ترک می‌کنند زیرا می‌ترسند تقلبی باشد. چون کلاهبرداران عمداً از املای بد در ایمیل‌ها و وب‌سایت‌های جعلی خود استفاده می‌کنند.

 رابرت سیالدینی در کتاب «روان‌شناسی نفوذ» اشاره کرد که مردم تمایل دارند از کسانی که می‌شناسند، دوست دارند و به آنها اعتماد دارند خرید کنند. هنگامی که اعتماد مشتری را از دست می‌دهید، به‌دست‌آوردن مجدد آن دشوار است.

 

 علاوه بر این، بهتر است کیفیت محصولات یا خدمات شما در رسانه‌های اجتماعی موردبحث باشد، نه غلط املایی‌تان.

 هوروبین، نویسنده کتاب آیا املا مهم است، می‌گوید: «مردم پیام‌های کوتاه خود را زودگذر می‌بینند، اما در واقع، اینترنت همیشه وجود دارد، بنابراین سال‌ها بعد مردم همچنان آن را می‌خوانند.»

پس با درنظرگرفتن این اصل که شما همواره قضاوت می‌شوید، بهتر است همین حالا روی غلط املایی خط‌قرمز بکشید.

 

غلط املایی منجر به دوباره کاری و از دست دادن پول می شود

شما برای رونق کسب‌وکار خود به‌خوبی خرج می‌کنید؛ با همهٔ وجود مشکلات کسب‌وکار را پس می‌زنید. اما پرداخت هزینه برای رفع اشتباهات املایی استفاده مناسبی از بودجه یا منابع بازاریابی نیست. غلط املایی چالش‌های کسب‌وکار شما را بیشتر و بیشتر می‌کند تا جایی که حتی مجبور شوید از صفر شروع کنید. تا دیر نشده دست‌به‌کار اصلاح نوشتارتان شوید.

 

اشتباهات املایی به تجربه کاربری شما آسیب می رساند

یک صفحه با غلط املایی از نگر بازدیدکنندگان مشکوک خواهد بود. از نظر سئو هم بازدیدکنندگان زمان کمتری را در صفحه شما صرف می‌کنند (زمان اقامت کم) و هیچ صفحه دیگری را در وب سایت شما باز نمی‌کنند (نرخ پرش بالا).

 جان مولر تحلیل‌گر ارشد گوگل می‌گوید: «اشتباهات املایی و فنی باعث می‌شود، محتوای متنی، باکیفیت پایین‌تر و صفحه غیرحرفه‌ای به نظر برسد».

دقت کنید: غلط املایی و دستوری صفحه شما را نسبت به صفحات بدون خطا در مضیقه قرار می‌دهد. زیرا گوگل نتایج جستجوی باکیفیت بالا را به مخاطبین نشان می‌دهد. این یعنی کسب‌وکار شما کمتر و کمتر دیده می‌شود.

 

چگونه اشتباهات املایی فرصت‌ کسب‌وکار شما را از بین می‌برند؟

 اشتباهات املایی در محل کار جدی‌تر از آنچه فکر می‌کنید دیده می‌شود. بی‌شک پیش‌آمده در محل کار ایمیل یا پیامی نادرست در پیام‌رسان‌ها ارسال کرده‌اید؛ باید بدانید چنین اشتباهاتی از سوی بیشتر مخاطبین غیرقابل‌قبول است و شما پیش از ارسال هر پیام ناگزیر از ویرایش هستید.

 البته که اشتباه املایی و دستوری ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما نگاه بعضی کسب‌وکارها به‌غلط املایی سخت‌گیرانه‌تر است.

 نکته مهم بعدی این است که خطاهای رزومه می‌تواند به قیمت کار شما تمام شود. اگر قصد راهیابی به شغلی تازه دارید بهتر است روی رزومه‌نویسی و غلط املایی حساس باشید؛ با اشتباهات تایپی به دست خود دامی پهن می‌کنید که شکارش هم خودتانید.

 

چگونه از املای درست کلمات مطمئن شویم؟

در اینجا هشت قانون وجود دارد تا اطمینان کنید املای درستی دارید:

 

۱٫ نوشته خود را حداقل یک بار تصحیح کنید، اما نه فورا.

بلافاصله پس از نوشتن، مغز شما همچنان با آنچه نوشته‌اید آشناست، بنابراین ممکن است خطاها را تشخیص ندهد، مهم نیست چقدر سخت نگاه می‌کنید. چند ساعت (حتی یک یا دو روز) از نوشته خود فاصله بگیرید، سپس با چشمانی تازه به آن بازگردید. به‌این‌ترتیب، مغز شما با نوشته ناآشناست و اشتباهات املایی را راحت‌تر تشخیص می‌دهد.

 

۲٫ از شخص دیگری بخواهید کار شما را بخواند.

بهترین نویسندگان ویراستار دارند و بهترین ویراستارها نیز ویراستار دارند. به همان دلایل «آشنایی مغز» در بالا، شخص دیگری که نوشته‌های شما را می‌خواند می‌تواند غلط املایی را که ممکن است هرگز مشاهده نکنید، تشخیص دهد. آنها همچنین نکاتی را برای بهبود نوشتار، فراتر از خطاها، ارائه می‌دهند.

 

۳٫ قواعد دستوری و غلط املایی رایج را بررسی کنید.

اگر جملات شما اغلب طولانی به نظر می‌رسد، ممکن است در جایی ویرگول یا سایر علائم نگارشی را ازدست‌داده باشید. این اشتباهات موجب می‌شود خوانندگان و گیرندگان شما اغلب اشتباه متوجه شوند که در مورد چه کسی یا چه چیزی در نوشته خود صحبت می‌کنید. بادقت کلمات را در جای مناسب قرار دهید. مطمئن شوید به طور نامحسوس از برخی اصطلاحات سوءاستفاده نشده. چک کننده‌های دستور زبان خودکار همیشه این مسائل را بررسی نمی‌کنند؛ باید قوانین دستور زبان خاص و مفاهیم دستوری را مرور کنید تا زمانی که خودتان به آن‌ها مسلط شوید. آن‌قدر به خودتان سخت بگیرید تا خودبه‌خود اشتباهات املایی شما رفع شود.

 

۴٫ فهرست “املای دشوار” خود را ایجاد کنید.

بسیاری از نویسندگان و ویراستاران فهرستی از کلماتی که املای صحیح آنها برایشان دشوار است، نزدیکشان نگه می‌دارند. اگر به طور معمول برخی از کلمات را اشتباه می‌نویسید، با ایجاد فهرست «کلمات دشوار» شخصی خود، از اشتباهات املایی درس بگیرید. این فهرست در حین نوشتن باعث صرفه‌جویی در وقت و کاهش غلط املایی رایج می‌شود.

 

۵٫ تلفظ استاندارد کلماتی که اغلب اشتباه می‌نویسند را بیاموزید.

ماکارونی یا ماکارانی؟ تصور کنید شما قرار است برای یک کارخانه تولید رشته‌های خوراکی محتوای متنی بسازید. اگر تلفظ استاندارد و درست را ندانید، هر چقدر هم خوب نوشته باشید، ناآگاه و کم‌توان جلوه می‌کنید. بدانید کلمات مهم هستند و برای رفع موانع کسب‌وکار خودتان هم که شده ناگزیر از یادگیری و درک اهمیت املای صحیح هستید.

 

۶٫ کار خود را با صدای بلند بخوانید.

 یک‌بار، دوبار، شاید صدها بار از روی نوشته بخوانید و از روان و سالم‌بودن متن مطمئن شوید. این کار به شما کمک می‌کند ضمن رفع اشتباهات املایی، از زبان مخاطب هم با متن آشنا شوید. با این روش متن شما شنیداری شده و میزان اثرگذاری‌اش بر مخاطب افزایش می‌یابد. این دقیقاً همان چیزی است که کمک می‌کند چالش‌های کسب‌وکارتان کاهش یابد.

 

۷٫ از راهنماهای نوشتن کمک بگیرید.

این روزها اینترنت چون جام ‌جهان‌بین پادشاهان گذشته به‌آسانی و رایگان در دست ماست. با یک دکمه به دنیایی از اطلاعات و راهنمایی‌ها دسترسی داریم. با کمک ابزارهای نوشتن آنلاین، مانند واژه‌دان یا پاک‌نویس متن خود را عاری از غلط املایی و دستوری وارد دنیای مجازی کنید. 

 

۸٫ از یک فرهنگ لغت استفاده کنید.

اگر برای کسب‌وکار خود ناچار از نوشتن هستید، بهترین راه رهایی از غلط املایی استفاده از فرهنگ‌های معتبر است. «فرهنگ روز سخن» به قلم حسن انوری بهترین راهنمای شما در این زمینه است. 

 

نکته مهم: هر زمان پس از انتشار اشتباه املایی مشاهده کردید، آن را برطرف کنید. هرگز آگاهانه صفحه را با اشتباهات تایپی ترک نکنید.

 

اشتباهات املایی رایج در زبان فارسی را بشناسیم

در زبان فارسی با کلماتی روبرو می‌شویم که با وجود تلفظ یکسان، دارای معنایی متفاوت هستند. همچنین وجود ۴ نوع «ز» با صدای یکسان و ۳ نوع «س» باز هم با صدای مشابه، ما را به چالش غلط املایی می‌کشاند. اما وقتی پای رفع مشکلات کسب‌وکار و ارتقای شغلی وسط باشد، همه تلاش می‌کنند تا بهتر و بیشتر یاد بگیرند. در این بخش از مقاله چند غلط املایی رایج را به شما نشان می‌دهم و کمک می‌کنم یک‌بار برای همیشه شکل درست نوشتن آن‌ها را بیاموزید و ضمن ترویج درست‌نویسی به کسب‌وکار خود اعتبار ببخشید.

 

 خواستن یا خاستن:

 خواستن: درخواست‌کردن، طلب‌کردن (درخواست کرد)

 خاستن: بلندشدن، ظاهرشدن (برخاست)

 

 گذار یا گزار:

  گزار: انجام‌دادن، اداکردن (برگزار. سپاس‌گزار)

 گذار: قراردادن، نهادن و گذاشتن (بنیان‌گذار، قانون‌گذار)

 

 اثاث یا اساس:

 اثاث: لوازم خانه یا محل کار (اثاث‌کشی)

 اساس: بنیاد، شالوده، بن (بر اساس)

  

 تسویه یا تصویه:

 تسویه: مساوی کردن، یکسان کردن (تسویه شده، پرداخت شده، بی‌حساب)

 تصفیه: صاف‌کردن، پاکیزه کردن (پاک‌سازی، پالایش، تصفیه آب)

 

 خرد یا خورد :

 خرد: کوچک و ریز (پول‌خرد، خردکردن کاغذ یا سبزی)

 خورد: خوراک و طعام (غذاخوردن)

 

 صواب یا ثواب:

 صواب: راست و درست (ناصواب، صوابدید)

 ثواب: احسان، کار نیک، پاداش (متضاد گناه، خیر، جایزه)

 

 معضل یا معزل:

 معضل: مشکلِ دشوار و سخت

 معزل: برکناری (از ریشهٔ عزل)

 

 منسوب یا منصوب:

 منسوب: نسبت‌داده‌شده (این جمله منسوب به کنفوسیوس است)

 منصوب: گماشته شده، مأمور کردن، مأموریت دادن

 

 غالب یا قالب:

قالب: فُرم و شکل ظاهری (اجازه بدهید حرفم را در قالب [فُرم / شکل] دیگری بیان کنم)

 غالب: بیشتر، اکثریت (غالب مردم به مطالعه علاقه‌مندند)

 

 صوری یا سوری:

 صوری: ظاهری، سطحی (قرارداد صوری، اجاره‌نامهٔ صوری، موافقت صوری)

 سوری: منسوب به سوریه

 

 اعتلاف یا ائتلاف:

 ائتلاف: همراه و همسو شدن است (دولت ائتلافی و ائتلاف سیاسی)

 اعتلاف: جستجوی علف، (علف خوردن ستور، علف خوردن)

 

 اِصرار یا اَسرار:

 اَسرار: راز ذهن و دل (اسرارت را فاش نکن)

 اصرار: پافشاری (به اصرار رئیس این کار را زودتر انجام دادم)

 

 حوزه یا حوضه:

 حوزه: اقلیم، حیطه، قلمرو، ناحیه (حوزه روان‌شناسی، حوزه علمیه، کشورهای حوزه خلیج‌فارس)

حوضه: حوض، آبگیر (حوضه‌اتم، حوضه رسوبی)

   

 مرهم یا مرحم:

 مرهم: التیام‌بخش و مسکن (مرهم‌گونه، مرهم مالیدن، مرهم گذاشتن)

 مرحم: رحمت (مرحمت)

 

 بذاریم یا بزاریم:

 بذاریم: گذاشتن، قراردادن (پست جدید بذاریم. عکس لباس می‌ذارم)

بزاریم: از مصدر زاریدن (گریه کنیم، زار بزنیم)

 

اشتباهات املایی رایج

 نیاز به نوشتن در شبکه‌های اجتماعی، بسیاری را به ایجاز در املا واداشت. برخی گمان کردند اگر شکل نوشتاری واژه را دگرگون کنند تأثیرگذاری آن بیشتر می‌شود یا در وقت صرفه‌جویی می‌کنند. این شکل غلط املایی تا جایی پیش رفت که در برخی موارد درست‌نویسی آن‌ها افراد را دچار خطا می‌کند. متأسفانه این نوع اشتباه املایی در کپشن‌نویسی تا حد مد روز بین کسب‌وکارها گسترش یافت. در ادامه با برخی از این کلمات آشنا می‌شوید:

 

راجع به یا راجب:

املای درست راجع به  است.

 

انضباط یا انظباط:

طرز صحیح نوشتن این کلمه انضباط است.

 

لپ‌تاپ یا لب‌تاپ یا لب‌تاب

 Laptop از ترکیب Lap ران پا در حالت نشسته و Top تشکیل شده و نام‌گذاری لپ‌تاپ به این نکته اشاره دارد که این وسیله آن‌قدر کوچک است که می‌توان روی پا گذاشت و با آن کار کرد. پس شکل صحیح نوشتاری این کلمه لپ‌تاپ است.

 

اصطکاک اصطحکاک یا

اصطکاک، تلفظ کنیم و بنویسم.

 

بلیت یا بلیط:

 بر اساس اصول درست‌نویسی طرز صحیح نوشتار این واژه بلیت است.

 

ازدحام یا ازدهام:

 ازدحام شکل درست نوشتاری این واژه است.

 

تزیین یا تزئین:

 از اشتباهات رایج املایی استفاده از «ئـ» در این کلمه است. در اصلاح کلمات باید از تزیین استفاده کرد.

 

دردِ دل یا درد و دل:

 این کلمه گاه در شکل گفتار نیز به صورت درد و دل به کار می‌رود. در‌حالی‌که شکل صحیح آن به‌صورت دردِ دل است.

 

بیفتد یا بیوفتد:

 درست نوشتن این کلمه در اصل به‌صورت بیفتد است.

 

بُرهه یا برحه:

برهه به معنای «مقطع زمانی» است.

 

توجیح یا توجیه:

 املای صحیح این کلمه توجیه است.

 

علاقه‌مند یا علاقمند:

 طرز صحیح نوشتار این کلمه از نظر نوشتاری به‌صورت علاقه‌مند است.

 

ان‌شاءالله یا انشاالله:

 این کلمه باید به‌صورت ان‌شاءالله تلفظ و نوشته شود.

 

ماکارونی یا ماکارانی:

 در اصلاح کلمات، این واژه باید به‌صورت ماکارونی گفته و نوشته شود.

 

باتری یا باطری:‌

 املای صحیح این کلمه باتری است.

 

زغال یا ذغال:

 این کلمه باید به شکل زغال نوشته شود.

 

اتاق یا اطاق:

 از آن‌جایی که این کلمه ریشه‌ای ترکی دارد و در این زبان حرف «ط» وجود ندارد، باید آن را به شکل اتاق نوشت.

 

گاهاً، ناچاراً:

کلمات فارسی با تنوین به کار نمی‌روند. شکل درست این کلمات گاهی و ناچار هست.

 

اولویت یا الویت:

 طرز صحیح استفاده از این کلمه اولویت است.

 

اشتباه املایی در هکسره

 غلط املایی هکسره از جمله اشتباهاتی است که به‌وفور در متون نوشته می‌شود. افراد در موارد بسیاری از «ه» به‌جای «ــِـ» در انتهای کلمه استفاده می‌کنند. به این غلط املایی هکسره گفته می‌شود.

 برای شناخت کاربرد هکسره می‌توانید به انتهای کلمه، واژه است را اضافه کنی. .درصورتی‌کهه جمله معنای خود را از دست نداد، می‌توانید به آخر کلمه «ه» را اضافه کنید. در غیر این صورت باید از «ــِـ» ربط استفاده کنید.

 این کتاب من است.

این کتابِ منه.

 

این توپ سفید است.

این توپ سفیده.

 

برخی از قوانین دستوری رایج  را بدانید

غلط املایی زمانی اتفاق می‌افتد که با یک کلمه آشنا نیستید، اما اشتباهات دستوری رایج‌تر  هستند. این‌جا با گروه‌بندی، توصیف و تصحیح آنها را راه نوشتارشان آسان می کنیم. دقت کنید که اشتباهات دستوری با ایجاد حس بی‌اعتمادی در مخاطب از موانع کسب‌وکار اینترنتی است. پس برای رفع آن بکوشید.

 

نحوه استفاده از ویرگول

ویرگول یا به انگلیسی کاما (،) از علائم نگارشی پر کاربردی است که عناصر یک جمله را از هم جدا می‌کند؛ مانند موارد موجود در یک فهرست یا یک عبارت دنباله‌دار. کاما هم‌زمان نشان می‌دهد که این عناصر در یک جمله به یکدیگر متصل هستند.

(ویرگول به کلمهٔ پیش از خود می‌چسبد و از کلمه‌ی بعد یک فاصله کامل دارد.)

 

نحوه استفاده از نقطه ویرگول

نقطه ویرگول (؛) اساساً جایگزینی برای کاما و حرف ربط است: دو ایده را ترکیب می‌کند که می‌توانند به‌تنهایی جمله باشند. کاربرد نقطه‌ویرگول برای نشان‌دادن مکثی بیشتر از ویرگول و کمتر از نقطه است.

 (نقطه‌ویرگول به کلمهٔ پیش از خود می‌چسبد و از کلمهٔ بعد یک فاصله کامل دارد.)

 

نحوه استفاده از دو نقطه

دو نقطه (:) زمانی به کمک ما می‌آید که بخواهیم از زبان دیگری «نقل‌قول» کنیم.

(دو نقطه به کلمهٔ پیش از خود می‌چسبد و از کلمهٔ بعد یک فاصله کامل دارد. )

 

نحوه استفاده از گیومه

گیومه («») برای مشخص‌کردن محدوده‌ی نقل‌قول بیشترین کاربرد را دارد.

(گیومه با یک فاصله کامل از کلمه قبل و بعد خود به کار می‌رود.)

 

نحوه استفاده از پرانتز

پرانتز یا کمانک () برای آوردن توضیحاتی از قبیل تاریخ‌ها، عبارت‌ها یا جمله‌های تکمیل‌کننده یا توضیح دهنده، ذکر مثال‌ها، معنای واژه‌ها و اصطلاحات، معادل کلمه‌ها، ارجاع‌ها، ذکر منابع، نشانه‌های اختصاری، تلفظ کلمه‌ها و مانند اینها به کار می‌رود.

(پرانتز با یک فاصله کامل از کلمه قبل و بعد خود به کار می‌رود.)

 

جمع بستن کلمات و اشتباهات املایی رایج آن

جمع فارسی از نکات مهمیست که در نگارش باید بدان توجه کرد. جمع بستن با «ها» و «ان» بهترین نوع جمع در فارسی است. به جای جمع مکسر عربی باید واژه‌ها به شیوه‌ی دستور زبان فارسی جمع بسته شوند.
حواشی← حاشیه‌ها

مدارک ← مدرک‌ها

استفاده از گان: در هنگام استفاده از علامت «ان» در جمع بستن کلمات، باید ه آخر واژه حذف شود. برای مثال
گشنه ← گشنگان

خسته ← خستگان

ستاره ← ستارگان

جمع کردن کلمات جمع: از جمع کردن کلمات جمع بپرهیزیم.

اخلاق ← جمع خلق

امور ← جمع امر

 

نیم‌فاصله

نیم‌فاصله را می‌توان از جمله موارد پراهمیت دیگر در درست‌نویسی و اصلاح کلمات دانست. کاربرد نیم‌فاصله عموماً در کلمات مرکب، نشانه جمع، پسوند و پیشوند کلمات و موارد این‌چنینی است. با دانستن کاربرد نیم‌فاصله می‌توان غلط املایی را کاهش و در کسب‌وکار خود بادقت و حرفه‌ای به نظر برسید. همچنین با رعایت نیم‌فاصله، نوشتهٔ شما در نگاه اول شکیل و مرتب است. این همان چیزی است که هر کسب‌وکار اینترنتی بدان نیاز دارد.

 رایج‌ترین، درخت‌ها، درست‌نویسی، نیم‌فاصله، می‌رود، می‌شود، می‌خواند، می‌کشد و … همه از نمونه‌هایی هستند که باید در آن‌ها از نیم‌فاصله استفاده کرد.

 

بِ / کِ

از نوشتن ب به‌جای به و ک به‌جای که بپرهیزید. اگر برای نوشتن ـه وقت ندارید، بعید است کارفرما یا کارمند موفقی باشید. برای توسعهٔ کسب‌وکار در یادگیری و رفع اشتباهات املایی کوشا باشید.

 

در پایان

اگر با نوشتن به هر شکل سروکار داریم، حتی اگر نویسنده نیستیم، لازم است قواعد درست‌نویسی را رعایت کنیم. بهتر است برای محتوانویسی، شکل صحیح نگارش واژه‌ها، درج نیم‌فاصله، اصول علائم نگارشی، را رعایت کنیم تا ضمن لذت‌بردن از نوشته‌ای ویراسته، خود یا کسب‌وکارتان را منظم و علاقه‌مند به زبان سرزمینمان معرفی کنیم. شکی نیست هر ایرانی به سخن‌گفتن به زبان فارسی عشق می‌ورزد و با خواندن نوشته‌ای دور از غلط املایی به‌آسانی عاشق می‌شود.

به‌خاطر داشته باشید: یک اشتباه املایی منجر به‌اشتباه بزرگ‌تری در کار می‌شود، مسئولیت اشتباه را بپذیرید، به جلو حرکت کنید و از تجربه درس بگیرید.

 

 

*** کدام غلط املایی از نظر شما عجیب‌تر است؟

 

 

 

 

منابع

https://advice.writing.utoronto.ca/revising/spelling/

https://rasa.io/pushing-send/words-matter-the-importance-of-correct-spelling-and-common-spelling-mistakes-to-avoid-when-emailing/

https://blog.paknevis.ir/dictation-casual-mistakes/

https://www.bbc.com/worklife/article/20170807-the-true-importance-of-good-spelling

https://www.businessnewsdaily.com/15126-spelling-grammar-matter.html

https://motamem.org/

https://novinhub.com/blog/

https://utype.ir/

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *