نقش داستان‌سرایی در تولید محتوا چیست؟

شیوه داستان‌گویی ما در طول زمان تکامل‌یافته (از کلام گفتاری تا پادکست‌ها و ویدیوهای تعاملی)، اما همچنان یکی از قوی‌ترین راه‌ها برای ارتباط با مردم و تأثیرگذاری بر رفتار مخاطبان است. در واقع، داستان‌سرایی قانع‌کننده‌تر از بازخوانی واقعیت‌ها و آمار است.

درک قدرت داستان‌سرایی در تولید محتوا به معنای شناخت ارزش داستان‌سرایی و تاثیر آن بر استراتژی بازاریابی محتوای شماست. این شامل درک عناصر تشکیل‌دهنده یک داستان خوب مانند یک روایت جذاب، شخصیت‌های قابل ارتباط و جذابیت احساسی قوی هم هست. همچنین به معنای شناخت روش‌های مختلفی است که از طریق آن می‌توان از داستان‌سرایی در اشکال مختلف محتوا (پست‌های وبلاگ و به‌روزرسانی‌های رسانه‌های اجتماعی گرفته تا ویدیوها و پادکست‌ها) استفاده کرد.

 

چرا به فکر داستان‌سرایی افتادم؟

کتاب «بازاریابی پرمحتوا» را می‌خوانم. سجاد بهجتی در پیشگفتار از محتوای ارزان گفته و اینکه توجه مخاطب گران و گران‌تر می‌شود. نوشته در هیاهوی پیام‌ها صدای ما شنیده نمی‌شود و باید پی صدایی آشنا باشیم.

در پیشگفتار «مایکل برنر» معتقد است «چالش ارتباطمان از طریق داستان‌ها حل می‌شود. داستانی‌هایی نه درباره‌ی آنچه می‌فروشیم، بلکه داستان‌هایی که توضیح می‌دهند برای مشتریان چه می‌کنیم.»

 

در کلاس‌های نویسندگی بارها و بارها از اهمیت داستان در جستار شنیده بودم. تصمیم گرفتم با جستجوی اینترنتی در مورد داستان‌سرایی بیشتر بدانم.

 

در این مقاله با شما نتیجه و برداشتم از این کاوش را شریک می‌شوم.

 

نقش داستان‌سرایی در تولید محتوا چیست؟

به برخی از معروف‌ترین برندهای جهان فکر کنید. آنها به جز فروش محصولات یا خدماتی که مردم دوست دارند چه چیز مشترکی دارند؟

 عنصر مخفی موفقیت آنها یک چیز غیرمنتظره است: داستان‌سرایی.

 

شرکت‌هایی مانند نایک، دوو، اپل، گوگل و بسیاری دیگر محصولات یا خدمات را نمی‌فروشند، آنها داستان می‌گویند و می‌فروشند.

 

داستان سرایی یک ابزار قدرتمند (از ساختن برند تا تقویت روابط با مشتری) است. اما چگونه از آن  برای ایده‌های محتوایی تاثیرگذار استفاده کنیم؟

 

داستان‌ سرایی در بازاریابی چیست؟

وقتی صحبت از تولید محتوا می‌شود، داستان‌سرایی بازی را تغییر می‌دهد. با داستان‌سرایی ضمن اشتراک افکار و ایده‌های خود، مخاطب را جذب می‌کنیم و تأثیری ماندگار بر جای می‌گذاریم.

بسیاری از برندهای موفق در سراسر جهان از داستان‌سرایی برای ایجاد روابط قوی‌تر با مشتری، افزایش آگاهی از برند و فروش بیشتر استفاده می‌کنند. این کار از طریق طراحی وب‌سایت، ایجاد مدل‌های حرفه‌ای از قبل، تحقیق برای بهترین شیوه‌ها و درک رفتار کاربر با نام تجاری خود انجام می‌شود.

 

 

برای تأثیر بیشتر داستان‌سرایی، از پادکست کمک بگیرید. پادکست یک تجربه شنیداری قوی‌ ایجاد می‌کند. دامنه دسترسی پادکست خود را با قرار دادن زیرنویس وسیع کنید. زیرنویس‌ پادکست‌های شما را برای مخاطبان بیشتری، از جمله افراد ناشنوا یا کم‌شنوا و کسانی که ویدیوها را با صدای خاموش تماشا می‌کنند، در دسترس قرار می‌دهد.

 

چرا داستان‌سرایی در بازاریابی محتوا حیاتی است؟

داستان‌سرایی با ایجاد ارتباط عاطفی بین برند و مصرف‌کننده به برند چهره می‌دهد یا به انتقال ارزش‌های آن کمک می‌کند. داستان‌سرایی می‌تواند ارزش محصول یا خدمات شما را از طریق مطالعات موردی با مشتریان به نمایش بگذارد. برندهایی که از داستان‌سرایی استفاده می‌کنند ابزار قدرتمندی برای ایجاد روابط با مشتریان بالقوه در دست دارند.  این نوع بازاریابی محتوا ضمن کمک به رشد کسب‌وکار با آگاهی از برند، ROI بازاریابی محتوا را بهبود بخشد.

 

محتوای داستان‌سرایی چیست؟

محتوای داستان‌سرایی شامل مقالات یا متونی است که روایت روشنی دارند. این قطعات محتوا از ساختار و طرح خاصی پیروی می‌کنند. محتوای داستان‌سرایی کمتر بر تبلیغاتی یا اطلاعاتی بودن و بیشتر بر روی معتبر بودن تمرکز دارد.

 

داستان‌سرایی در بازاریابی محتوا چیست؟

داستان سرایی در بازاریابی محتوا ترکیبی از روزنامه‌نگاری روایی و تکنیک‌های داستان‌سرایی کلاسیک در استراتژی بازاریابی است که اغلب واکنش‌های احساسی را برمی‌انگیزند.

گنجاندن داستان‌سرایی در کسب‌وکار شما می‌تواند شامل ساختن روایتی باشد که پیرامون برند شما نوشته شده است، ماموریت تعیین‌کننده و نحوه شروع آن.

 

داستان‌سرایی در بازاریابی محتوا چقدر موثر است؟

یک داستان خوب به یاد ماندنی‌تر از پیام برند است.  با داستان‌سرایی محتوای معتبرتری بسازید و ارتباط قوی‌تری با مصرف‌کنندگان برقرار کنید.

 

چگونه از داستان‌سرایی در استراتژی محتوای خود استفاده‌ کنید؟

بهترین شیوه‌های بازاریابی محتوا، استفاده از تکنیک‌های داستان‌گویی را در طیف وسیعی از انواع دارایی‌ها، از جمله بروشورها، بینش‌های صنعت، و مطالعات موردی پیشنهاد می‌کند. داستان‌سرایی می‌تواند یک ارتباط عاطفی با یک برند ایجاد کند و باعث وفاداری مشتری شود.

 

۳ نمونه داستان‌سرایی موثر در بازاریابی محتوا

 

۱٫ کوکاکولا از داستان‌سرایی روزنامه‌نگاری استقبال می‌کند

شرکت کوکاکولا برای جذب خوانندگان و مخاطبان جدید به داستان‌سرایی روی آورده است. داگ ماسک، مدیر گروه جهانی ارتباطات دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی، از این تکنیک برای افزایش تعداد پلت فرم‌های برند کوکاکولا از چهار به ۲۶ در ۳۵ کشور استفاده کرده است. وب‌سایت کوکاکولا به عنوان یک مجله دیجیتال به شرکت اجازه می‌دهد با مخاطبان خود ارتباط صمیمی‌تری برقرار کند.

 

۲٫ لگو با راه‌اندازی یک مجله‌ خلاقیت‌ها را به نمایش می‌گذارد

لگو مجله‌ای برای کودکان راه‌اندازی کرد که شامل کمیک، بازی و پیشنهادات ویژه است. این مجله برای کودکان ۵ تا ۹ سال رایگان است و آنها را تشویق می‌کند تا خلاقیت‌های لگو خود را به اشتراک بگذارند. با انتشار فیلم لگو توجه کودکان خردسال را به خود جلب کرد و مخاطبان بیشتری را مستقیماً در داستانی با محوریت محصول خود درگیر کرد.

 

۳٫ هیوندای خانواده‌ها را برای تبلیغ Super Bowl خود گرد هم ‌آورد

در سال ۲۰۱۷، هیوندای موتورز نشان داد که تمرکز بر ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبان می‌تواند تأثیری ماندگار بر جای بگذارد. این برند یک تبلیغ Super Bowl منتشر کرد که بر اتصال نیروها با خانواده‌هایشان متمرکز بود تا بازی را با هم، به صورت مجازی تماشا کنند. این تبلیغ روی هیوندای به عنوان یک برند تمرکز نکرد، بلکه مستقیماً به احساسات بیننده پرداخت و نتیجه را به یاد ماندنی‌تر کرد.

 

۹ مرحله برای شروع داستان‌سرایی در بازاریابی محتوا

استفاده از تکنیک‌های داستان‌سرایی در تولید محتوا کمک می‎کند تا محتوای باکیفیت‌ را مؤثرتر تولید کنید:

 

۱٫ داستان برند خود را تعریف کنید

یکی از مهم‌ترین داستان‌های در دسترس بازاریابان، تاریخچه برند خودشان است. تعیین اینکه برند شما چه پیام و احساسی را منتقل می‌کند، اولین قدم است. تمرکز خود را مشخص کنید و به دنبال روایت‌های پیرامون پیام اصلی خود باشید.

 در داستان‌تان تعیین کنید چه احساساتی را می خواهید برانگیزید و قوی‌ترین داستانی را که می‌توانید، بگویید. آیا این هدف پشت تأسیس شرکت است؟

 

۲٫ معتبر باشید

مردم عاشق برندهای معتبر هستند. از آنجایی که اصالت سریع‌ترین راه برای برقراری ارتباط با یک انسان دیگر است، باید یک داستان واقعی و منحصر به فرد ایجاد کنید.

داستان شما باید در سطح خاصی از سادگی و تمرکز باشد. یک مشکل را برجسته کنید که برند شما می‌تواند با راهکار‌های خود آن را حل کند. با این روش مصرف‌کنندگان به راحتی به داستان شما وصل می‌شوند.

 

۳٫ به نویسندگان محتوا مراجعه کنید

روزنامه‌نگاران و نویسندگان حرفه‌ای به مهارت داستان‌سرایی مسلط‌اند. برخی از نوشته‌های خود را به محتواگران بسپارید تا آن را برای داستان‌هایی که می‌توانند خوانندگان را جذب کنند، مهیا کنند.

 

۴٫  ساختار را به محتوای خود اضافه کنید

برای داستان‌سرایی حضور شخصیت‌ها، کشمکش، ریتم و سرعت را در نظر بگیرید. همکاری با نویسندگان محتوا به شما کمک می‌کند با روایتی مناسب و دقیق مخاطبان را جذب کنید.

 

۵٫ داستان را به ‌یاد ماندنی کنید

بازاریابی محتوا زمانی بهترین نتیجه را دارد که به یاد ماندنی باشد.گزارش‌های شخصی و تجربیات فردی از مؤثرترین انواع داستان‌ها هستند. راهی برای تقویت صداهای فردی پیدا کنید. این داستان‌ها باید شخصی و بر اساس انسانیت باشد نه تبلیغاتی و خودخواهانه.

 

۶٫ در صورت امکان از Visuals استفاده کنید

چه از طریق عکاسی و چه از طریق گرافیک، استفاده از داستان‌سرایی بصری به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند با محتوا ارتباط بیشتری برقرار کنند.

از آنجا که اکثر جمعیت (۶۵ درصد) یادگیرندگان بصری هستند، افزودن گرافیک به محتوای شما آن را به یادماندنی می‌کند.

 

۷٫  داستان‌های خبری و سایر قطعات محتوا را انتخاب کنید

اگر هنوز مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، می‌توانید محتوای خبری و مقالات مرتبط با صنعت خود را به نمایش بگذارید. مدیریت داستان‌های خبری به برند شما فرصتی برای نمایش نظرات تخصصی و ایجاد اعتبار در بین مخاطبان را می‌دهد.

 

۸٫ یک تقویم ویرایشی بسازید

هنگام شروع بازاریابی محتوا، نشان دهید این قطعات چگونه با هم منطبق می‌شوند تا داستان برند را بیان کنند. با گردآوری یک تقویم سرمقاله، تیم محتوای شما می‌تواند دید واضحی از آنچه ایجاد می‌شود، محتوایی که نیاز به توسعه دارد و داستان‌هایی که ممکن است برای روایت برند با یکدیگر همراه شوند داشته باشند.

 

۹٫ داستان‌ها را در کانال‌ها نمایش دهید

پس از جمع‌آوری محتوا، آن را در کانال خود منتشر کنید. محتوای تولید شده را به وبلاگ، کانال‌های اجتماعی و کمپین‌های ایمیلی خود اضافه کنید. مطمئن شوید این محتوا به مشتریان شما در جایی که آنها دوست دارند محتوا را مصرف کنند، می رسد.

 

برای گفتن داستان خود آماده‌اید؟

 داستان‌سرایی راهی برای تبدیل انواع مختلف محتوا به چیزی جذاب‌تر است. مزایای آن، از افزایش آگاهی برند گرفته تا رشد ارگانیک و افزایش سرسام آور درآمد بسیار زیاد است.

 

از طریق داستان‌سرایی، با شکل‌گیری ارتباطات معتبر با مخاطبان، خود را به عنوان رهبر و معیار صنعت‌تان معرفی کنید. نتیجه؟ افزایش فروش بدون استفاده از تاکتیک‌های فروش آزاردهنده.

 

منتظر چی هستی؟ از همین امروز از قدرت داستان‌سرایی عالی برای ایجاد محتوای دیجیتال استفاده کنید!

 

 

 

منابع

 

https://nytlicensing.com/latest/marketing/storytelling-content-marketing/#:~:text=What%20is%20Storytelling%20Content%3F,personal%20connection%20to%20a%20brand.

https://codeless.io/what-is-the-role-of-storytelling-in-content-creation/

 

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *