دو هفته پیش مقالهای با عنوان چرا سبک نوشتن در تولید محتوا مهم است؟ نوشتم. حین کار احساس کردم این مقاله چیزی کم دارد. باید در مورد سبکهای نوشتن در تولید محتوا توضیح روشنتری مینوشتم. این شد که تصمیم گرفتم این مقاله را براساس ۴ سبک نوشتن محتوا بنویسم. و از این بگویم که برای هر کسبوکاری کدام سبک نوشتن محتوا مناسبتر است؟
چطور سبک نوشتن مناسب خود را بیابیم؟
در حالت ایدهآل، سبک نوشتن، صدا (شخصیت نوشته) و لحن (حال و هوای نوشته شما) باید برای هر مشتری که با آن کار میکنید تغییر کند. سبکی که انتخاب میکنید تا حد زیادی به نوع پلتفرمی که برای آن مینویسید، مخاطبان هدف، نیازها و اهداف خاص مشتری شما بستگی دارد. برای مثال، ایجاد پست برای رسانههای اجتماعی، همیشه روند و لحن متفاوتی نسبت به یک پست وبلاگ خواهد داشت. علاوه بر این، نوشتن برای رسانههای اجتماعی برای یک برند لباس متفاوت از پستهای یک شرکت فناوری است. وظیفه نویسنده محتوا این است که مشخص کند مشتری به دنبال چه چیزی است و نوشته خود را مطابق با نیازهای او تطبیق دهد.
سبکهای اصلی برای نوشتن محتوا
علاوه بر گنجاندن صدا و لحن در محتوا، چهار سبک اصلی برای نوشتن وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید:
توضیح
توضیح یک موضوع یا ایده برای ارائه اطلاعات به خواننده، همان سبکی است که میخواهید برای آموزش مخاطبان خود حین تولید محتوا از آن استفاده کنید. سبک نوشتن توضیحی شامل راهنماهای فنی، نوشتن کسبوکار، مقاله، کتابهای درسی، داستانهای خبری و موارد دیگر است.
نوشتن توضیحی عبارت است از:
- واقعی
- قالب خطی
- در قالبی منطقی
- با هدف روشن
برخی از رایجترین تاکتیکها برای به کارگیری سبک نوشتن توضیحی عبارتند از:
- مقایسه: تشریح شباهتها و تفاوتهای بین دو یا چند ایده یا موضوع.
- تعریف: هدف نویسنده تعریف یک موضوع است. به عنوان مثال، این پست وبلاگی تعریف میکند که بازاریابی محتوا چیست، و این یکی از مخاطب هدف در کسبوکار میگوید.
- طبقهبندی: نویسنده در مورد ویژگیهای چند موضوع در یک دسته مینویسد.
- مشکل و راهحل: این قالب اغلب در نوشتههای متقاعدکننده یافت میشود، اما وقتی در سبک توضیحی استفاده میشود، عموماً در راهنمای عیبیابی قرار میگیرد.
- فرآیند: در این نوع نگارش توضیحی، نویسنده مراحل یا روند کاری را توضیح میدهد.
چه زمانی از نوشتن توضیحی در بازاریابی محتوا استفاده کنیم؟
بازاریابان محتوا اغلب از نوشتن توضیحی برای به اشتراک گذاشتن پیام خود استفاده میکنند.
این سبک نوشتن بیشتر در تولید محتوا رایج است. نوشتن توضیحی اطلاعات واقعی و عینی را به خواننده ارائه میکند و همیشه بهترین راه برای توضیح ایدهها و مفاهیم مختلف است. هنگام استفاده از نوشتن توضیحی در تولید محتوا، هدف این است که خواننده را وادار کنید تا چیزی در مورد یک محصول/خدمات یا ایده بیاموزد. این سبک نوشتن اغلب شامل تصاویر، آمار، نمودارها یا نقل قولهای کسبوکار شما، بدون در نظر گرفتن نظرات یا سوگیریها ارائه میشود. هنگام استفاده از این سبک نوشتن، آموزش مخاطبان در مورد یک موضوع خاص بدون تلاش برای متقاعد کردن آنها به چیزی، به اعتماد به برند کمک میکند.
ایدههای کلیدی که باید برای تولید محتوای تبلیغاتی خود در نظر داشته باشید این است که از کل فرآیند نوشتن (طوفان فکری، تحقیق، طرح کلی، سپس تهیه پیشنویس) استفاده کنید، خلاق باشید و همیشه حقایق خود را بررسی کنید.
توصیفی
هنگام استفاده از سبک نوشتن توصیفی، زبان مجازی و جزئیات حسی را در متن بگنجانید تا خواننده به راحتی چیزی را در ذهن خود تصور کند. نوشتن توصیفی اغلب در شعر یافت میشود، اما کاربردهایی فراتر از آن دارد. با این حال، بعید است که نوشتن توصیفی را در نوشتن فنی، نوشتار دانشگاهی یا ایمیلهای حرفهای پیدا کنید.
سبک نوشتن توصیفی اغلب در موارد زیر یافت میشود:
- استعاره: تشبیه چیزی به چیز دیگر. مانند «زمان یک دزد است».
- تشبیه: مقایسه چیزی با چیز دیگر با استفاده از کلماتی مانند، چون، مثل، مانند. «همیشه مثل زنبور مشغول است.»
- نوشتن حسی: توصیف بر اساس حواس پنجگانه.
- مبالغه: استفاده از یک عبارت افراطی برای بیان یک نکته. مثال: «من خیلی گرسنه هستم، می توانم یک اسب را درسته بخورم!»
- شخصیتپردازی: توصیف اشیای بیجان با استفاده از ویژگیهای انسانی مانند: «داستان از صفحه پرید».
- نامآوا: کلماتی برای صداهای خاص مانند «چکچک»، «شرشر».
چه زمانی از نوشتن توصیفی در بازاریابی محتوا استفاده کنیم؟
سبک نوشتن توصیفی در تولید محتوا هنگام توصیف محصولات/خدمات، رویدادها، تجربیات و نتایج قبل و بعد بهکار میرود. هدف این است که با توصیف، کنجکاوی خوانندگان را برانگیزید تا بخواهند به خواندن و کلیک کردن ادامه دهند. سبک نوشتن توصیفی به اشکال طولانیتری از محتوا (مقالات وبلاگ) کمک میکند، اما میتوان از چند جمله توصیفی با دقت برای رسانههای اجتماعی برای ترغیب خواننده به خواندن بیشتر استفاده کرد.
در سبک نوشتن توصیفی، نویسنده بر توصیفهایی براساس ظاهر، مزه، احساس، صدا و مانند آنها تمرکز میکند. ایده این است که هر چیزی را که خواننده برای تصور نیاز دارد توصیف کنید.
روایت
در روایتنویسی نویسنده داستانی را بیان میکند. این سبک نوشتن شامل عناصر شخصیت اصلی، صحنه و طرح است. اگرچه روایینویسی در اکثر مواقع تخیلی است، نویسندگانی که از سبکهای دیگر (معمولاً توصیفی) استفاده میکنند اغلب برخی از عناصر روایتنویسی را در محتوای خود بهکار میگیرند.
روایتنویسی میتواند:
- خطی (ترتیب زمانی)
- غیرخطی (ترتیب غیرزمانی)
- گفته شده با روایت دیدگاه (گفته شده از دیدگاه راوی)
- توصیفی (تمرکز بر چگونگی محیط، شخصیتها، اشیاء و غیره)
علاوه بر این، روایینویسی دارای موارد زیر خواهد بود:
- زبان توصیفی (برانگیختن احساسات به جای واقعیات)
- شخصیتها (معمولاً شامل یک قهرمان)
- طرح
- ساختار روایت (آغاز، میانه، پایان)
چه زمانی از نوشتن روایت در بازاریابی محتوا استفاده کنیم؟
سبک نوشتن روایی در تولید محتوا چندان رایج نیست، زیرا بیشتر یک سبک داستانی از نوشتن شامل شخصیتها، طرح داستان و غیره است. با این حال، میتوانید روایتنویسی و نوشتن توصیفی را برای زمانی که تجربهی مشتری را در تولید محتوا به کار میبرید، با هم ترکیب کنید.
قانعکننده
از نوشتن متقاعدکننده برای تأثیرگذاری بر خواننده استفاده میشود. این سبک نوشتن به طور سنتی در تولید محتوا یافت میشود، اگرچه میتوان از آن برای مواردی مانند نامههای پوششی، سرمقالهها و سخنرانیها نیز استفاده کرد. در نوشتن متقاعدکننده، هدف نویسنده فقط اطلاعرسانی نیست بلکه متقاعدکردن است.
برای متقاعدکردن مؤثر خوانندگان، نویسندگان باید اعتبار خود را تثبیت کنند، از استدلالهای منطقی استفاده کنند و به احساسات متوسل شوند.
نویسندگان قطعات متقاعدکننده باید:
- کلمات را با دقت انتخاب کنند. کلمات مهم هستند، به خصوص زمانی که از نوشتن به عنوان راهی برای ایجاد رابطه و اعتماد با خواننده خود استفاده میکنید. استفاده از زبان قوی نشان میدهد که نظر شما درست است. این به هیچوجه به معنای استفاده از زبان سفت و سخت و بیاحساس نیست. با استفاده از کلمات احساسبرانگیز خواننده را تشویق کنید تا به برند شما وابسته شود.
- سوال بپرسند. پرسیدن سوال در سبک نوشتن متقاعدکننده خواننده را درگیر تفکر انتقادی کرده و او را به فکر کردن درباره موضوع و جستجوی موقعیت منحصربهفرد خود در مورد آن ترغیب میکند. استفاده از سؤالات به خواننده اجازه میدهد به تنهایی به نتیجهگیری نویسنده برسد.
- از جمله آغازین واضح استفاده کنند. دامنه توجه مخاطبان کوتاه است. شما باید فوراً خواننده را جذب کنید تا علاقهمند شوند کل مطالب شما را بخوانند. مطمئن شوید بیانیه آغازین شما واضح و دقیق است. این بخش از سبک نوشتن متقاعدکننده مانع هر نوع سردرگمی میشود.
- مستقیم با خواننده صحبت کنند. رابطه شما با مشتری، به ایجاد اعتماد و وفاداری به برند کمک میکند. با صحبت مستقیم با آنها و استفاده از کلمات محترمانه، به مخاطبان هدف خود اهمیت دهید. با این کار مخاطبان شما احساس میکنند بخشی از گفتگو هستند. این احساس تعلق قدرت دفاعیشان را کاهش داده و آنها را نسبت به موضوع روشنتر میکند.
- استدلالهای اصلی خود را تکرار کنند. تکرار، یک حافظه کمکی برای مخاطبان شما است. با اظهار نظر و بیان پیاپی آن به خوانندگانتان کمک کنید شما و آنچه را که از آنها میخواهید به خاطر بسپارند. این تکرار میتواند بر تفکر و استدلال خواننده شما هم تأثیر بگذارد.
چه زمانی از نوشتن متقاعدکننده در بازاریابی محتوا استفاده کنیم؟
سبک نوشتن متقاعدکننده برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان وفادار کاربرد دارد.
تولید محتوای متقاعدکننده در بررسی محصول، ایمیلها، کپی تبلیغات، توصیفات مشتری و قیفهای فروش مشاهده میشود.
چه چیزی را باید در مورد سبک نوشتن به خاطر بسپارید؟
علاوه بر انتخاب واژگانی که انتخاب میکنید، سطح خواندن محتوا، لحن و صدای متناسب با برند شما، رسمی یا غیر رسمی بودن محتوا، و ارائه تصویری واقعی و قالب متن نیز مهم هستند. به عنوان مثال، پاراگرافهای طولانی سبک متفاوتی را نسبت به بخشهای کوتاه و سریع متن ایجاد میکنند.
هنگام انتخاب سبک نوشتن برای کسبوکار خود، فکر کنید که عناصر در کنار هم چیزی را ایجاد کنند که کاملاً با پیام و مخاطبان شما مطابقت داشته باشد.
ایجاد تاثیر عاطفی
مطالعات نشان دادهاند که احساسات مسئول بسیاری از تصمیمهای ما هستند و نقش بسیار مهمتری نسبت به منطق در نحوه عملکرد ما دارند. تولید محتوای موفق معمولاً مخاطب را وادار میکند که روش خاصی را احساس گند و اقدامی انجام دهد.
به یاد داشته باشید ایجاد یک ارتباط واقعی و معتبر با مخاطبان باید در خط مقدم هر پیامی باشد که ارسال میکنید.
سبک نوشتن اعتماد را جلب میکند
اگر بتوانید سبک نوشتنی ایجاد کنید که با برند و اخلاق شما مطابقت داشته باشد، اعتماد مخاطب را جلب میکنید. استفاده از زبان یا سبک نوشتن نامناسب فوراً خوانندگان را از برند شما منصرف میکند، بنابراین بسیار مهم است که به مخاطبان خود بگویید که با آنها ارتباط دارید و به نظرات و دیدگاههای آنها احترام میگذارید.
همانطور که یک اثر هنری زیبا به ما کمک میکند تا چیز خاصی را به زندگی روزمره اضافه کنیم، محتوای درخشان نیز همین کار را میکند. به عنوان بازاریاب، هدف ما همیشه باید افزودن ارزش به زندگی مردم باشد، که همان خلاقیت و الهام بخشیدن است. سبک در نقطه تلاقی این دو هدف قرار دارد و کارکرد و هدف را با اصالت و نوآوری همراه میکند.
نحوه ایجاد سبک نوشتن در تولید محتوا
راههای مختلفی برای گنجاندن سبک در محتوای شما وجود دارد. در اینجا چند نکته کلیدی در مورد نحوه مدیریت موفقیتآمیز وجود دارد:
بهترین نویسندگان خوانندگان مشتاقی هستند. خواندن آثار و مطالب دیگران راهی عالی برای یادگیری و پیادهسازی ویژگیهای مشابه در کار خود است.
به این فکر کنید که میخواهید با محتوای خود به چه چیزی برسید؟ ارتباط مؤثر زمانی رخ میدهد که قانون کیفیت بر کمیت رعایت شود. هنگام تولید محتوا باید نوع دنیایی که میخواهید ایجاد کنید تصور کنید و این دیدگاه را در اولویت خود قرار دهید.
با تو
سبک نوشتن چیزی بیش از یک انتخاب خلاقانه است. سبک نوشتن برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق ضروری است. از برقراری ارتباط با مخاطبان تا تقویت هویت برند و بهبود سئو، سبک نگارش مناسب میتواند تفاوت را ایجاد کند. من اینجا هستم تا به شما کمک کنم لحن و صدای مناسب برای کسبوکار خود را پیدا کنید.
آخرین دیدگاهها