درباره‌ی «تاس‌کباب» اینگونه هم می‌توان اندیشید

 

اگر در جلسه‌ی خواستگاری پدر عروس به شما بگوید غذای مورد علاقه‌ی دخترم «تاس‌کباب» است؛ چه چیزی به ذهن‌تان خطور می‌کند؟

اولین فکر می‌تواند «حالا خیلی هم خوبه که تو خواستگاری حرفشو می‌زنین؟»، «افاده‌ها طبق‌طبق» یا «ببین غذای بدشون چیه که عاشق تاس‌کبابن» باشد. لطفا زود قضاوت نکنید و تا پایان همراه من باشید؛ می‌خواهم ذائقه‌تان را با مزه‌ی تازه‌ای آشنا کنم.

 

دختری که در خواستگاریش نام تاس‌کباب برده شد، خودم هستم. شیفته و واله‌ی تاس‌کبابم اما نه هر تاس‌کبابی؛ تاس‌کباب باید به شیوه‌ای که من و مامانم می‌پزیم پخته شود و گرنه لب به آن نمی‌زنم. چه بسا در همان روزهای ابتدایی نامزدی‌مان مادرشوهر نازنینم برای نشان دادن مهرش تاس‌کباب پخت و نظرم را در موردش نگویم بهتر است؛ نه که بد شده باشد ها، نه، مطابق سلیقه‌ی من نبود.

 

«تاس‌کباب» را اینگونه باید پخت

در ابتدا پیاز حلقه شده را کف قابلمه می‌چینیم. گوشت گوسفندی نر را روی آن می‌گذاریم و شعله را کم می‌کنیم. توجه داشته باشید که تاس‌کباب غذای فوری و عجله‌ای نیست؛ مثل یک کدبانوی اصیل باید بعد از نماز صبح غذا را بار بگذاری. یک ساعتی زمان می‌دهیم تا گوشت با آب پیاز آهسته سرخ و طلائی شود. هویج را به آن اضافه کرده و به تعداد نفرات با کاسه آب می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم گوشت بپزد. پس از دو ساعت سیب‌زمینی تمیز را با پوست به دست گوشت و هویج بسپارید. کمی به، آلو خورشتی و بادمجان حلقه‌ای سرخ‌شده را هم بعد از پختن و پوست کندن سیب‌زمینی‌ها(نیم‌ساعت آخر) توی قابلمه بریزید. پیازها را با حوصله بیرون بیاورید. نمک، زردچوبه و رب‌ گوجه فراموش نشود. از تماشای آب قرمز خوشرنگ غذا لذت ببرید.

من دوست دارم سیب زمینی‌ها را کمی له کنم؛ اینجوری غذا لعاب‌دار و جاافتاده می‌شود. از همین جا پای لپ‌تاپ دلم برای تاس‌کباب ضعف رفت.

 

 تاس‌کباب را اینگونه باید خورد

اگر از آن دسته افرادی هستید که در مهمانی‌ها با گفتن :«وای نه من نمی‌تونم»، «نه خیلی سنگینه»، «بو می‌ده»، «چربه»، «دوغ با غذا خوب نیست»، «من فشار خونم بالاست» و مانند اینها غذا را به کام سایرین زهر می‌کنید؛ لطفا به احترام تاس‌کباب از همین جا سایت را ترک کرده و مطالعه را ادامه ندهید.

 

خوب حالا برویم سراغ آداب خوردن تاس‌کباب

برای اینکه حرمت این غذا حفظ شود سبزی خوردن تازه و نان سنگک داغ حتما باید سر سفره باشد. دوغ هم که نیاز به تاکید ندارد.

ظهر که شد سفره را پهن کنید. کاسه آبگوشت‌خوری‌ها را کنار دستتان بگذارید و از آب تاس‌کباب توی کاسه‌ها بریزید. سیب‌زمینی، گوشت و باقی چیزها را در ظرف دیگری بچینید تا در مرکز سفره خودنمایی کند.  بسم‌ا… گفته و مشغول ترید کردن آب توی ‌کاسه‌ها شوید. حالا شما در کانون خوشبختی دنیا قرار دارید. لطفا با ترید عشق‌بازی کنید؛ بی‌چون‌و‌چرا لمس خوشمزگی را در چهره‌تان به نمایش بگذارید. دیگران باید بدانند که حس چشایی‌تان به جایگاه رفیع «خدایی» رسیده. طعم آلو خورشتی در این لحظه بهترین اتفاق زندگی شماست؛ مزه‌ای که با هیچ خوراکی دیگری یارای رقابت ندارد. با هر قاشقی که در دهان خود می‌گذارید یک قدم به بهشت نزدیک می‌شوید.

اما آداب تاس‌کباب خوری به همین‌جا تمام نمی‌شود. حالا نان سنگک را بردارید کمی سیب‌زمینی، هویج، آلو، بادمجان و گوشت (من گوشت قرمز نمی‌خورم) توی نان سنگک بچینید، نان را لقمه کنید و به جانتان حظی لذیذ بچشانید.

 

نکته: نگذارید هیچ چیز ته ظرف باقی بماند. باید همه چیز همان‌جا سرسفره تمام شود. هر چه مانده را خالی‌خالی و با به‌به و چه‌چه بخورید. یادتان باشد تاس کباب مثل «چلوکباب» یک غذای معمولی نیست که گیر همه بیاید و در رستوران‌ها هم پیدا شود. این یک غذای خانگیِ ویژه است که خاص شما و به قصد تلذذ پخته شده؛ پس در خوردن کوتاهی نکنید.

 

توجه کنید:

  •  در مورد تاس‌کباب هرگونه عشق‌بازی با غذا مجاز و الزامیست.
  • با هر لقمه یک دسته‌ی قابل قبول سبزی خوردن هم بردارید و در دهان بگذارید.
  • این غذا برای کم خوراکان مناسب نیست؛ باید طوری تاس‌کباب خورد که پس از تمام شدن غذا نا و حس حرکت نباشد.
  • تاس‌کباب غذای روزهای تعطیل و دورهمی خانوادگیست. از تنها خوردنش بپرهیزید.
  • یک لیوان دوغ محلی گازدار، مکمل بزم شماست.
  • سرمست از درک چنین کامیابی در زندگی، پس از ناهار یک چرت بخوابید.

 

لطفا تجربه‌تان از پخت و نوش‌جان کردن تاس‌کباب را برایم بنویسید.

 

عکس از: غذاپز

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

7 پاسخ

  1. بانو طباطبایی نازنینم با خواندن هرکلمه بزاق دهانم بیشتر ترشح می‌شد. چه عالی نوشتید.????????خوشحالم که من هم مثل شما، این دلبر را می‌پزم و وقتی مادرم به خانه‌مان می‌آید، درحالی که بقیه خانواده لب می‌چینند، دوتایی می‌خوریم و حظ می‌بریم. منتها موقع سرو کردن، آن قسمتی که در کاسه آبگوشتی می‌ریزید را من انجام نمی‌دهم و همین‌طور درهم و برهم و هم‌آغوش هم، نوش جان می‌کنم.

  2. ما تاس کباب رو با برنج میخوریم البته شاید چون شمالی ها هستیم و نان رو هم با برنج میخوریم:)
    در کل بامزه بود این اندازه تاس کباب واسه ما احترام نداره
    باقالی قاتوق خیلی محترم تره 🙂

  3. چه بامزه و خواستنی تاس کباب رو تشریح کردید. منم عاشق تاس‌کبابم، البته نوع خاص و دستور پخت خودم و مامانم????❤️
    خیلی دوس داشتنی و خوب نوشتید. قلمتون نویسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *